Close

Historia

Żadna firma szkutnicza z terenu Augustowszczyzny nie może poszczycić się tak bogatą i odległą historią… Zacznijmy więc od mistrza Bielawskiego, ojca i teścia obecnych właścicieli stoczni Balt-Yacht-Krystyny i Benedykta Kozłowskich, który w latach 30-tych jako szesnastolatek wystartował w kajakarskich zawodach. Skończyło się niepowodzeniem, bo kajak wymagał poprawy konstrukcji. Odtąd ulepszanie właściwości nautycznych sprzętu pływającego stało się prawdziwą pasją Bronisława Bielawskiego. Choć nie miał przygotowania teoretycznego do zawodu, wiedzę fachową zgłębiał dzięki pracowitości, uzdolnieniom stolarskimi i praktyce (był bosmanem w Yachtklubie w Augustowie). Lata wojenne i powojenne wstrzymały te działania.

Drewniane łodzie żaglowe “MAK” na rzece Netcie (Augustów, 1974)

Dopiero w 1958 roku

mistrz mógł zająć się w ówczesnych warsztatach PTTK nad Neckiem profesjonalnym szkutnictwem. Stare konstrukcje uszlachetniał własnymi pomysłami tak aby łatwiej wprowadzać je w ślizg. Nowe jednostki projektował pod potrzeby holowania narciarzy wodnych, na których zapanowała moda w latach 70-tych. To wówczas pasję do sportów wodnych zaczęły podzielać jego dzieci. Z powodzeniem startowały w zawodach narciarskich. Heniek, Janek i Halina zdobywali najwyższe laury w skokach, slalomie i jeździe figurowej.

Benedykt Kozłowski przy stole kreślarskim (1976)

Folder łodzi wiosłowej “UKLEJA”

Rok 1973

to wielki sukces Bronisława Bielawskiego. Zatrudniony jako konstruktor w pierwszej augustowskiej stoczni „ Foto-Pam” rozwinął skrzydła. Jego projektu jacht żaglowy, o rodzimie brzmiącej nazwie „Necko” i imponującej jak na ówczesne czasy długości ok. 8 metrów, został zwodowany i z powodzeniem przetestowany szlakiem wodnym Augustów-Gdańsk. To była jednostka większa od popularnej „Omegi” czy ”Cadeta” z kabiną mieszczącą 5 osób!

Z czasem

pasja w wykonywaniu i konstruowaniu jednostek przelała się na córkę Krystynę i jej męża Benedykta Kozłowskich. Młodzi i pełni zapału pracowali w sławnym „Foto-Pamie” na coraz bardziej odpowiedzialnych stanowiskach . Benedykt był Dyrektorem ds. technicznych i konstruktorem popularnych jednostek wiosłowych, żaglowych i motorowych. Krystyna sprawowała nadzór nad organizacją produkcji i rzetelnym wykonawstwem pełniąc funkcję Z-cy Szefa Produkcji.

Bronisław Bielawski i Benedykt Kozłowski na wspólnym rejsie

Morska Stocznia Jachtowa im. Leonida Teligi

Druga połowa lat 70

rozpoczęła erę łodzi z laminatu poliestrowo-szklanego . Nowej technologii Benedykt Kozłowski wraz ze swoimi pracownikami uczył się w Szczecinie w słynnej stoczni im. Teligi . Z powodzeniem wprowadził ją i zaczął stosować w „Foto-Pamie ” a epoka drewnianych jednostek przeszła do lamusa .

w 1990

Krystyna i Benedykt Kozłowscy założyli pierwszą w regionie prywatną stocznię o nazwie BALT-YACHT. Lata doświadczeń w szkutnictwie przekonały do współpracy dużych odbiorców zagranicznych jak choćby Jeanneau, Intercontakt, X-Yachts, Marine Power a obecnie Brunswick Marine in EMEA Inc., Hydro Design.

Balt 660 – kamień milowy firmy

BALT 818 Titanium na Majorce

produkcja szkutnicza prowadzona jest na kilku nowoczesnych halach o pow. ok. 8 tys m2. Pod swoją marką BALT-YACHT oferuje nagradzane łodzie spacerowe (SunCamper 30– Polski Jacht Roku 2011), łodzie żaglowe (Balt 17 –Jacht Żaglowy 2013, Balt 23, Balt 26 – laureat Nagrody za Wyrób Wiatr i Woda 2013 oraz Balt 27-morski odpowiednik Balt 26) wprowadzono również do produkcji we współpracy z Yacht Export Poland pierwszą w Polsce jednostkę pół-ślizgową Balt 818 Tytan –zdobywcę Nagrody Polski Jacht Roku 2015 .

English